Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
PROPUNERI DE MODIFICĂRI LA
LEGEA MUZEELOR
Art. 4
Definiţia profesionistă a muzeului, cea
mai răspândită până astăzi, rămâne
cea dată în 2007 de către Consiliul Internaţional al
Muzeelor (ICOM). Articolul 4 al Legii muzeelor prezintă definiţia din
1974. Poate sa rămână, mari schimbări nu s-au făcut
în cea din 2007, dar este necesar ca în loc de bunuri culturale sa introducem patrimoniul
material şi imaterial sau tangibil
şi intangibil (conform definiţiei din 2007) şi să
notăm chiar de la început că muzeul este o instituţie permanentă
Adică ar fi : muzeu – instituţie permanentă, pusă în serviciul
societăţii şi a dezvoltării acesteia, deschisă
publicului, care achiziţionează, păstrează,
cercetează, valorifică, cu prioritate prin expunere patrimoniul
material şi imaterial, în scop de instruire, educaţie şi
agrement al publicului larg.
Tot în art. 4, noţiunea atestare ştiinţifică nu
este înţeleasă. Poate este vorba de atribuire a bunurilor
culturale. In cazul dat urmează a fi schimbate cuvintele atestare prin atribuire, iar determinare
prin identificare.
Art. 6
În acest articol sunt prezentate funcţiile
muzeului, cam 7 funcţii, dar este cunoscut faptul că muzeul are trei
funcţii specifice principale:
-
funcţia de cercetare, constituire şi
dezvoltare a patrimoniului muzeal;
-
funcţia de conservare şi restaurare a
patrimoniului muzeal;
-
funcţia educaţională, azi se mai
spune comunicativă, de valorificare cultural educativă
În cazul în care rămân aceleaşi, trebuie
redactate un pic, după cum urmează:
a) constituirea ştiinţifică,
administrarea şi dezvoltarea patrimoniului muzeal, în conformitate
cu profilul muzeului;
b) evidenţa, conservarea şi restaurarea
patrimoniului muzeal;
c) cercetarea patrimoniului cultural deţinut;
d) protejarea şi asigurarea
securităţii patrimoniului muzeal;
e) punerea în valoare a patrimoniului muzeal
în scopul cunoaşterii, educării şi recreării;
f) expunerea şi prezentarea, în
expoziţia permanentă şi în expoziţii temporare, a
patrimoniului pe care îl deţin;
g) comunicarea publică prin publicaţii
şi comunicări a rezultatelor cercetărilor ştiinţifice;
h) elaborarea şi derularea de proiecte şi
programe cultural-ştiinţifice şi educaţionale în
vederea promovării patrimoniului muzeal;
i)
elaborarea
şi editarea de materiale de prezentare şi popularizare a
colecţiilor muzeale (monografii, reviste, cataloage, pliante, ilustrate,
afişe, filme ş. a.);
j)
realizarea
cooperării şi a schimburilor intermuzeale
şi interinstituţionale, la nivel regional,
naţional şi internaţional.
După art. 6, propunem un articol nou, în capitolul MUZEELE,
şi anume:
Art. 7. – Din
punct de vedere al specificului patrimoniului muzeal, muzeele pot fi de
istorie, de arheologie, de istorie naturală, de etnografie, de artă,
de literatură, de ştiinţă şi tehnică, de
arhitectură, memoriale, în aer liber etc.
Adică, art. 9 din capitolul III, îl transferăm în
capitolul II.
Art. 8
a) redactarea acestui punct în felul
următor: bunuri clasate în
patrimoniul cultural naţional mobil, de o deosebită valoare
istorică, arheologică, etnografică, artistică,
documentară, ştiinţifică şi tehnică,
literară, reprezentând mărturii materiale şi spirituale
ale evoluţiei comunităţilor umane, ale mediului
înconjurător şi ale potenţialului creator uman;
c) redactarea acestui punct în felul
următor: manuscrise,
tipărituri vechi şi rare;
d) redactarea în felul următor: arme şi piese de harnaşament;
e) redactarea în felul următor: piese de numismatică,
medalistică, bonistică, filatelie, faleristică, heraldică etc.;
f) redactarea în felul următor: piese din metale şi pietre
preţioase, cu valoare istorică, artistică şi muzeală;
h) după acest punct propunem să fie
adăugat un punct nou, cu următorul conţinut: situri care au caracter arheologic,
constituite din terenuri şi construcţii aferente;
i)
este necesar
de a se adăuga la sfârşitul propoziţiei din punctul i,
după punct şi virgulă: şi
elemente de patrimoniu imaterial.
Art. 10
Cuvântul Completarea
patrimoniului… de a fi înlocuit cu Îmbogăţirea…
a) şi b) de comasat în felul
următor: „achiziţionarea de
bunuri culturale din mijloacele bugetare alocate şi / sau din contul
surselor financiare speciale, provenite din prestarea serviciilor cu plată”
e) acest punct trebuie divizat în două
puncte distincte, cu următorul conţinut:
-
donaţii acordate de persoane fizice şi juridice, din ţară
şi din străinătate;
-
primirea în gestiune a bunurilor culturale de la persoane fizice şi
juridice străine în urma retrocedării pieselor de muzeu
respective către ţara origine (de fapt, această modalitate de îmbogăţire a
patrimoniului nu este înţeleasă)
f) redactarea acestui punct în felul
următor: primirea în gestiune
a bunurilor culturale de la alte muzee în urma reorganizării sau
lichidării acestora;
g) redactarea acestui punct în felul
următor: primirea în gestiune
a bunurilor culturale de la organele vamale şi cele de drept, în
conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 11
b) se propune următoarea redacţie: bunuri culturale, parte integrantă a
tezaurelor arheologice şi istorice, descoperite pe teritoriul Republicii
Moldova.
Art. 13 (consacrat Registrului de stat al patrimoniului
cultural mobil).
În (1), (2) şi (3) trebuie făcute unele modificări,
deoarece conform Legii privind protejarea patrimoniului cultural naţional
mobil avem Registrul patrimoniului
cultural naţional mobil.
Deci, Registrul de stat trebuie înlocuit cu Registrul patrimoniului cultural naţional mobil, de asemenea,
prevederile acestui articol trebuie corelate cu stipulările din Legea
privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil şi din
Regulamentul de clasare.
(2) – atestarea trebuie înlocuită cu identificarea, iar formularele trebuie înlocuite cu fişe
Art.15 - În afară de securitate este necesar de
a adăuga şi: condiţii
optime de conservare.
Articolul trebuie modificat în felul următor: Utilizarea bunurilor culturale din
patrimoniul muzeal al Republicii Moldova se permite doar în condiţii
optime de conservare şi care asigură securitatea deplină a
acestora.
(3) Exportul provizoriu se permite în baza
deciziei a cărui organ – Comisia de experţi sau Comisia Muzeelor
şi Colecţiilor?. A se colaţiona cu actele normative adoptate
în ultimul timp.
La acest capitol – PATRIMONIU MUZEAL, este stringent necesar de a introduce
un articol nou, cu următorul conţinut:
Art. 16. –
Patrimoniul muzeal exportat şi / sau importat provizoriu, în vederea
expunerii, restaurării şi expertizării, se scuteşte de
taxele vamale şi de cele pentru procedurile vamale, conform
legislaţiei în vigoare.
Capitolul IV
Propunem ca în denumirea acestuia să fie şi introdusă
clasificarea, deoarece anume despre aceasta este vorba la început.
Denumirea capitolului ar fi:
CLASIFICAREA, ORGANIZAREA ŞI
FUNCŢIONAREA MUZEELOR
Art. 16
Cuvântul Organizarea
muzeelor să se înlocuiască cu Înfiinţarea, pentru a evita repetarea cu punctul 4 din
art. 18.
Textul articolului ar fi: Înfiinţarea
muzeelor de către persoane fizice şi juridice se efectuează
în condiţiile prezentei legi şi ale altor acte normative, cu
avizul prealabil al Ministerului Culturii.
Art.17.
Sunt enumeraţi factorii constitutivi ai muzeului – în total 4,
dar sunt 5 recunoscuţi în toată lumea, al cincilea este - publicul
După articolul 17 de introdus două articole noi, cu
următorul conţinut:
Art. 19. –
În funcţie de forma de proprietate, de constituire şi de modul
de administrare a patrimoniului muzeal, muzeele se pot afla în
proprietate publică sau privată.
Art. 20. –
În funcţie de forma de organizare, prin excepţie de la
regulă, se pot organiza muzee fără personalitate juridică
ca filiale sau secţii.
Art. 18
Aliniatul (1) de redactat în felul următor:
În funcţie de aria de
acoperire teritorială, de mărimea şi de importanţa
patrimoniului, muzeele pot fi:
a) de importanţă
naţională;
b) de importanţă
regională (muzee ale unităţilor administrativ-teritoriale
autonome, raionale)
c) de importanţă
locală (municipale, orăşeneşti, comunale,
săteşti).
După aliniatul c) de introdus unul nou, cu
următorul conţinut:
d) Muzeele
întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor,
asociaţiilor, uniunilor, societăţilor, confesiunilor religioase
etc. formează o categorie aparte de muzee departamentale.
(3) de redactat acest aliniat în felul
următor:
(3) Muzeele de importanţă
naţională:
a) sunt muzeele de drept public sau
de drept privat, care deţin în patrimoniul lor muzeal bunuri
culturale mobile de valoare excepţională, semnificative în plan
naţional şi internaţional pentru istorie, arheologie, etnologie,
artă, ştiinţă, tehnică, literatură,
cinematografie, numismatică, filatelie, heraldică, bibliofilie,
cartografie şi epigrafie;
b) sunt organizate şi
clasificate prin hotărâre de Guvern.
(4) acest aliniat se transferă mai jos, după
aliniatul 6, în următoarea redacţie:
Muzeele aflate în proprietatea
publică a statului se organizează şi funcţionează
conform prevederilor prezentei legi şi ale regulamentului de organizare
şi funcţionare propriu, aprobat de autoritatea în subordinea
căreia se află, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(5) de redactat acest aliniat în felul următor:
(4) Muzeele de importanţă
regională:
a) sunt muzeele de drept public sau
de drept privat, care deţin în patrimoniul lor muzeal bunuri
culturale mobile semnificative în plan regional pentru istorie,
arheologie, etnologie, artă, ştiinţă, tehnică, literatură,
cinematografie, numismatică, filatelie, heraldică, bibliofilie,
cartografie şi epigrafie;
b) sunt organizate prin
hotărârea autorităţilor administraţiei publice
locale, cu avizul prealabil al Ministerului Culturii.
După aliniatul (5) de
introdus un aliniat nou, cu următorul conţinut:
(5) Muzeele de importanţă
locală:
a) sunt muzeele de drept public sau
de drept privat, care deţin în patrimoniul lor muzeal bunuri
culturale mobile, reprezentative în plan local – municipal,
orăşenesc, comunal sau sătesc – pentru istorie, arheologie,
etnologie, artă, ştiinţă, tehnică, literatură,
cinematografie, numismatică, filatelie, heraldică, bibliofilie,
cartografie şi epigrafie;
b) sunt organizate prin
hotărârea autorităţilor administraţiei publice
locale, cu avizul prealabil al Ministerului Culturii.
(6) aliniatul de comasează cu aliniatul (9)
şi se redactează în felul următor:
(6) Întreprinderile,
instituţiile, organizaţiile, asociaţiile, societăţile,
uniunile, confesiunile religioase etc. au dreptul de a organiza muzee, cu
avizul prealabil al organelor de cultură ale autorităţilor
administraţiei publice locale, în condiţiile respectării
prevederilor prezentei legi şi ale altor acte normative şi cu
asigurarea condiţiilor de activitate necesare. În cazul
lichidării muzeelor de acest tip, fondatorii lor pot transmite
colecţiile muzeale în gestiunea instituţiilor muzeale aflate
în proprietatea publică a statului.
Aici, după aliniatul (6), se transferă aliniatul (4) şi anume:
(7) Muzeele aflate în
proprietatea publică a statului se organizează şi
funcţionează conform prevederilor prezentei legi şi ale
regulamentului de organizare şi funcţionare propriu, aprobat de
autoritatea în subordinea căreia se află, potrivit
dispoziţiilor legale în vigoare.
(7) şi (8) aliniatele date vor forma un articol nou cu
următorul conţinut:
Art. 21. – (1)
Cetăţenii Republicii Moldova … (după textul aliniatului 7)
(2) Securitatea colecţiilor
muzeale… (după textul
aliniatului 8)
Art. 19
(2) după cuvântul valorificare, trebuie de adăugat publică şi ştiinţifică (de cercetare şi
valorificare publică şi ştiinţifică a…), apoi aşa
cum urmează în text
Art. 20
(5) a) – ce înseamnă sistem de
inspecţie?
Art.22
(2) referitor la conducerea muzeului – să se
ţină cont de Noul Regulament
cu privire la organizarea şi desfăşurarea concursului pentru
ocuparea funcţiei de director al instituţiilor muzeale
de drept public – atunci trebuie făcute unele modificări la numit şi eliberat a directorului de muzeu.
(3) să se redacteze
în felul următor:
a) consiliul de administraţie, desemnat,
după caz, de director sau de proprietar. Componentă nominală a
acestuia se aprobă de către autorităţile
administraţiei publice centrale sau locale, la propunerea directorului sau
proprietarului.
c) comisia
de evaluare şi achiziţii de bunuri culturale, desemnată,
după caz, prin ordinul directorului de muzeu.
După punctul c) de introdus încă un punct, cu
următorul conţinut:
d) comisia de conservare şi
restaurare, desemnată, după caz, prin ordinul directorului de muzeu.
Art.23
a) – articolul se începe cu să
înregistreze toate evenimentele, corect ar fi să documenteze…
d) să achiziţioneze… nu piese muzeale ci
bunuri culturale
e) să publice… şi de popularizare a
patrimoniului muzeal (nu popularizare a ştiinţei).
Art. 24
(2) muzeele nu desfăşoară
activităţi economice, deoarece sunt instituţii non-profit prin
definiţie. Poate fi înlocuită cu servicii. Adică am putea
formula astfel:
(2) Veniturile valutare
obţinute din serviciile prestate de muzee nu pot servi drept motiv pentru
micşorarea alocaţiilor bugetare prevăzute pentru
întreţinerea acestora.
Art. 27
(1) după bunurilor imobiliare de
introdus şi materiale. Textul
modificat al articolului:
Baza tehnico-materială a muzeelor o
constituie totalitatea bunurilor imobiliare (clădiri, spaţii,
terenuri etc.) şi materiale, transmise muzeelor în gestiune
operativă.
După art. 29 de
introdus un articol nou, cu următorul conţinut:
Art. 33. – (1) Preturile si tarifele
pentru serviciile oferite de muzee sunt stabilite de conducerea acestora.
(2) In cazul muzeelor publice, tarifele stabilite de
acestea sunt aprobate de autoritatea în a cărei subordine se
află, conform dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 30
Poate este cazul ca în Legea muzeelor să se scrie concret
când şi cum se poate efectua lichidarea şi / sau reorganizarea
unui muzeu. Legea stipulează că se face în conformitate cu
legislaţia în vigoare, dar care legislaţie?
(2)
drept temei poate servi hotărârea comisiei de experţi sau a
Comisiei Muzeelor?