În lumea ebluisantă a pietrelor prețioase și a metalelor nobile există unii bijutieri care s-au detașat evident, reușind, prin arta lor, să armonizeze perfect eleganța discretă cu rafinamentul absolut, geniul cu designul, sofisticarea cu splendoarea eternă și inubliabilă.
Numele Fabergè - emblemă a originalității creațiilor unei Case devenite celebre - a scris istorie în lumea bijuteriilor și a artelor decorative. Talentul de-a reuni bijuteria, designul artistic și utilitatea în objets de lux și objets de fantesie a suscitat mereu o veritabilă fascinație. Confecționate din aur, argint, email și pietre prețioase, piesele realizate în atelierele Fabergé sunt dovada unei virtuozități ieșite din comun, distingându-se prin grija pentru detalii și perfecta asociere a materialelor. Chiar și piesele inspirate din vocabularul stilurilor anterioare poartă marca unei inconfundabile originalități.
Muzeul Național de Istorie a Moldovei tezaurizează un spectaculos căuș, realizat în atelierele Casei Fabergé, la începutul secolului al XX-lea.
Căușul Fabergé reprezintă un melanj curios între „stilul rus" și stilul „modern". Este realizat din argint masiv, cu cupa circulară, aurită pe interior. Toarta supraînălțată, stilizată (tip cârlig), decorată cu motive vegetale, inele triple și perle de argint. Buza este împodobită cu un brâu lat, alcătuit din medalioane dreptunghiulare, ornamentate cu bucle spiralate și solzi stilizați, dispuse alternativ. Recipientul este susținut de patru piciorușe semisferice. În registrul central, sunt gravate inscripțiile: Eugenie von Platonow/St.Petersburg și ТОРГОВЫЙ ДОМЪ „АЛЕКСАНДРЪ"/1863/15/10/1913.
În urma cercetărilor presupunem că acest căuș a fost realizat la comanda negustorului de ghilda întâi, Alexander Trauberg, proprietarul Casei de Comerț „АЛЕКСАНДРЪ", de pe Bulevardul Nevsky 11, Sankt-Petersburg, cu ocazia aniversării a 50 de ani de la fondarea firmei sale.
Însemnele de marcaj, poansonate pe exteriorul bazei: sigla K. ФАБЕРЖЕ, surmontată de stema Imperiului Rus, un profil feminin, văzut din dreapta, cu kokoshnik, în chenar oval, însoțită de litera majusculă Δ ( delta) din alfabetul grecesc și titlul argintului 88, certifică realizarea piesei de filiala moscovită a Casei Fabergé.
Creațiile cu șarm hipnotic realizate de Casa Fabergé au devenit idealul estetic al unei epoci, simboluri ale exuberanței și rafinamentului, create de un bijutier al regilor și un rege al bijuteriilor.
Expoziția muzeală „Moldova Sovietică: între mituri și gulag”
Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Музейная экспозиция «Советская Молдавия: между мифами и ГУЛАГом»
Красный террор, как и «советская мечта», возник одновременно с большевистским переворотом в России. С 7 ноября 1917 года на территории современной Республики Молдова, сначала в Молдавской Автономной Советской Социалистической Республике, а с 1940 года - в Молдавской Советской Социалистической Республике, тоталитарный коммунистический режим совершил ряд преступлений против человечества: геноцид, политические репрессии, организованный голод.
Сотни тысяч ни в чем не повинных людей подверглись репрессиям за свои политические или религиозные убеждения, по национальным или социальным (классовым) мотивам. Сотни тысяч человек были депортированы в Сибирь, приговорены к смерти, подвергнуты лишению свободы, уморены голодом, помещены в психиатрические учреждения.
В экспозиции «Советская Молдова: между мифами и ГУЛАГом» представлено около 700 музейных экспонатов: фотографии, документы, письма из Сибири, списки конфискованного имущества, плакаты тех лет, антисоветские лозунги и листовки, личные вещи бывших депортированных и политических заключенных, прочие исторические реликвии. Она воссоздает страшную картину Большого террора, воздавая дань памяти всем жертвам тоталитарного коммунистического режима.
Elena Postică
Stejarul de la Caracui. Expoziție dedicată centenarului de la nașterea academicianului Nicolae Corlăteanu
Tyragetia, serie nouă, vol. IX [XXIV], nr. 2, Istorie. Muzeologie Chișinău, 2015
Elena Postică
Procese judiciare intentate participanților la mișcarea de rezistență antisovietică din Moldova postbelică
Tyragetia, serie nouă, vol. IV [XIX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Elena Postică
Considerații privind oportunitatea valorificării muzeografice a patrimoniului istoric al mănăstirii Căpriana
Tyragetia, serie nouă, vol. III [XVIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Elena Postică
Foametea din anii 1946-1947 din Moldova în documente oficiale şi mărturii ale supravieţuitorilor
Tyragetia, serie nouă, vol. XIV [XXIX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Elena Postică
Cu drag despre un Om drag: la aniversarea Doamnei Aurelia Cornețchi
Tyragetia, serie nouă, vol. I [XVI], nr. 2, Istorie. Muzeologie
În lumea ebluisantă a pietrelor prețioase și a metalelor nobile există unii bijutieri care s-au detașat evident, reușind, prin arta lor, să armonizeze perfect eleganța discretă cu rafinamentul absolut, geniul cu designul, sofisticarea cu splendoarea eternă și inubliabilă...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.