Porțelanul este un material ce-a stârnit mult interes de-a lungul istoriei, iar fabricarea acestuia a fost o adevărata provocare. Numit și „aur alb", porțelanul este un material ceramic alb și translucid, obținut prin arderea la temperaturi înalte a unei paste de caolin, cuarț și feldspat, plus alte adaosuri. Pentru prima oară el a fost descoperit și folosit în China. Primele obiecte chinezești au ajuns în Europa în secolul al XIII-lea, însă o răspândirea mai largă a porțelanului chinezesc pe continentul european se atestă în secolul al XVII-lea. Tehnologia producerii porțelanului a fost ținută în secret foarte mult timp de către chineji.
Prima manufactură de porțelan dur din Europa, cea din orașul Meissen, a fost deschisă în 1710 datorită descoperirilor făcute în producerea porțelanului de către matematicianul și fizicianul din Saxonia Ehrenfried Walter von Ischirnhaus (1661-1708), realizate în practică de alchimistul de la curtea regală - Johann Friedrich Böttger (1682-1718), care a inventat smalțul și a obținut contopirea absolută a ciobului și smalțului. Fabrica Meissen, funcțională și astăzi, a creat și creează o gamă vastă de produse din porțelan. Realizate de cei mai buni artiști, sculptori și gravori, care utilizează culori unice, pictate manual, cu un design exclusiv, produsele Meissen sunt de o calitate și eleganță deosebită, cu o faimă mondială.
Serviciul de ceai, incomplet compus din 7 piese (ceainic, vas pentru lapte, zaharniță, două căni cu farfurioare), expus în această vitrină reprezintă un produs al celebrei fabrici din orașul Meissen, regatul Saxonia, Germania, lucrat în prima jumătate a secolului al XIX-lea din porțelan de înaltă calitate. Exponatul a intrat în patrimoniul Muzeului Național de Istorie a Moldovei prin transfer de la Casa-muzeu „G. Cotovschi" din Hâncești, închisă în anii 1989-1990.
Este remarcabil decorul acestor piese, executat manual numit „flori germane", unul din cunoscutele stiluri de decorare cu flori și plante, practicat de meșterii de la această manufactură încă din secolul al XVIII-lea, fiind influențați de porțelanul chinezesc, decorat cu imagini de flori și fructe. O trăsătură specifică al acestui stil de decorare consta în „împrăștierea florilor", adică aranjarea lor sub formă de inflorescențe florale individuale sau buchete pe suprafața obiectelor de porțelan.
Marcajul de pe partea inferioară a pieselor reprezintă două săbii încrucișate, elemente împrumutate din stema regatului Saxonia, aplicat manual cu vopsea de cobalt sub glazură. Cu mici schimbări în reprezentarea săbiilor, această marcă este utilizată începând cu anul 1722 și până în prezent. Pentru marcajul de pe piesele din serviciu este caracteristic redarea unor puncte proeminente pe săbiile încrucișate. Acest marcaj s-a utilizat la fabrica Meissen în perioada anilor 1815-1860.
Pictura policromă florală, aurirea și aplicarea bobocului de trandafir pe capacele ceainicului și a zaharniței, conferă o delicateță sublimă acestor piese, de o răspândire rară.
Tyragetia, serie nouă, vol. VIII [XXIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Страницы истории библиотеки монастыря Хынку
Одной из старейших святых обителей в Пруто-Днестровском междуречье является монастырь Хынку, основанный в 1677 году молдавским боярином Михалчей Хынку во имя святой преподобной Параскевы. В библиотеке этого монастыря, до его закрытия в 1950 году, хранились грамоты молдавских господарей, рукописи и печатные книги, изданные в Бухаресте, Яссах, Рымнике, монастыре Нямц, Сибиу, Брашове, Кишиневе, Вене и Санкт-Петербурге. Важно отметить, что первые религиозные книги в библиотеке этого монастыря были рукописными, и лишь в конце XVII и начале XVIII веков появились печатные издания из Бузэу, Бухареста, Ясс. После закрытия монастыря Хынку всё это наследие бесследно исчезло. Лишь неко- торые из книг удалось обнаружить в библиотеках других монастырей или в Кишиневе. На данный момент в библиотеке монастыря имеется 75 книг, изданных в различных румынских и иностранных печатных центрах. Большая часть из них отпечатаны в Кишиневе и монастыре Нямц, а самые старые были изданы в Бухаресте, Рымнике, Яссах и других центрах книгопечатания в XVIII веке.
Igor Cereteu
Unele considerații privind difuzarea cărții vechi tipărite la Chișinău
Tyragetia, serie nouă, vol. VI [XXI], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Igor Cereteu
Evenimente istorice din secolele XVII-XVIII atestate în însemnări pe manuscrise și cărți vechi cu circulație în Ţara Moldovei
Tyragetia, serie nouă, vol. V [XX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Igor Cereteu
Tipărituri nemțene din secolul XIX în Basarabia
Tyragetia, serie nouă, vol. III [XVIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Igor Cereteu
Tipărituri transilvănene în Basarabia (a doua jumătate a sec. XVIII și primele două decenii ale sec. XX)
Tyragetia, serie nouă, vol. II [XVII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Igor Cereteu
Un manuscris despre slujitorii catedralei Nașterеa Domnului din Chișinău din perioada 1840- 1851
Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Porțelanul este un material ce-a stârnit mult interes de-a lungul istoriei, iar fabricarea acestuia a fost o adevărata provocare. Numit și „aur alb", porțelanul este un material ceramic alb și translucid, obținut prin arderea la temperaturi înalte a unei paste de caolin, cuarț și feldspat, plus alte adaosuri...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.