Lucrarea In memoriam. În memoria eroilor căzuți la Nistru (1992) a fost elaborată în cadrul Centrului de Cultură și Istorie Militară, fiind editată sub egida Guvernului Republicii Moldova, Biroului pentru Reintegrare și Ministerului Apărării al Republicii Moldova. Autori: Gheorghe Bălan, Vitalie Ciobanu, Gheorghe Cojocaru. Lucrarea prezintă o retrospectivă a evenimentelor care au condus la declanșarea războiului de pe Nistru, fiind însoțită de fotografiile eroilor căzuți în luptele pentru apărarea independenței și integrității teritoriale a Republicii Moldova. La 2 martie 1992 conflictul politic din zona Nistrului a degenerat într-un adevărat război fratricid. Sub pretextul inventat al "apărării hotarelor de sud ale Rusiei", aventurierii politici din fosta metropolă sovietică au încurajat separatismul transnistrean, înarmând formațiunile paramilitare secesioniste. Totodată, împotriva Moldovei Independente au fost trimiși mii de cazaci mercenari și deținuți eliberați înainte de termen din închisori, tancuri și rachete, sperând să reanime imperiul dispărut. Războiul nedeclarat al Rusiei împotriva Republicii Moldova a lăsat în urma sa sute de morți și răniți, familii distruse, case și sate în ruine. Peste 50 mii de locuitori pașnici din zona de conflict și-au părăsit vetrele, salvându-se de urgia războiului. De dragul libertății și al viitorului apărătorii Moldovei au înfruntat moartea, suportând umilințele și greutățile războiului. În războiul de pe Nistru și-au pierdut viața 198 de militari ai Armatei Naționale și 89 de persoane din cadrul Ministerului de Interne, 40 combatanți fiind dispăruți fără urmă, iar aproape 300 au rămas invalizi.
Rolul transportului terestru în comerțul Basarabiei (1812-1853)
Tyragetia, serie nouă, vol. I [XVI], nr. 2, Istorie. Muzeologie Chișinău, 2007
Роль наземного транспорта в торговли Бессарабии (1812-1853)
Статья отображает роль наземного транспорта во внешней и внутренней торговли Бессарабии в период от аннексии Бессарабии (1812) и до начала Крымской воины (1853). Основываясь на архивных материалах, мы пришли к выводу, что главной причиной экономического кризиса наступившего во второй половине XIX-го века является полное безалаберность царского правительства в отношении путей сообщения. Из-за того, что главнейшие участки дорог, в основном Днестровские переправы, отдавались в откупное содержание частным лицам, не существовало общего плана развития инфраструктуры Бессарабии. Не существовало также ясного распределения компетенции между местными органами власти в этом отношении. Но даже в случае единого решения, требовалось также утверждение вышестоящих инстанции, как то Новороссийского генерал-губернатора или Министра Путей Сообщения. Отсутствие удовлетворительных дорог, делало гужевой транспорт очень дорогостоящим. В отдельные периоды года стоимость доставки товаров гужом достигало половины транспортируемого товара. А это был очень большим недостатком. Наше внимание, также, привлекли такие аспекты данной проблемы как первые дискуссии вокруг построения железных дорог в Бессарабии, социальные аспекты транспортной системы и развитие главнейших коммерческих трактов Бессарабии.
Andrei Emilciuc
Preocupările Zemstvei din Basarabia privind navigația comercială pe fluviul Nistru (1868-1914)
Tyragetia, serie nouă, vol. IV [XIX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Andrei Emilciuc
Evoluţia comparativă a sistemului vamal din Basarabia şi România (1859-1914)
Tyragetia, serie nouă, vol. XVI [XXXI], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Andrei Emilciuc
Agenţii negustorilor de ghildă în Basarabia: cadrul legal şi sfera de activitate comercială (1812-1853)
Tyragetia, serie nouă, vol. XII [XXVII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Andrei Emilciuc
Medalia „Pentru munca de realizare excelentă a mobilizării generale din anul 1914” din colecțiile Muzeului Național de Istorie a Moldovei
Tyragetia, serie nouă, vol. IX [XXIV], nr. 2, Istorie. Muzeologie Chișinău, 2015
Andrei Emilciuc
Exportul de animale vii din Basarabia în Imperiul Habsburgic (1812-1861)
Tyragetia, serie nouă, vol. XV [XXX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Lucrarea In memoriam. În memoria eroilor căzuți la Nistru (1992) a fost elaborată în cadrul Centrului de Cultură și Istorie Militară, fiind editată sub egida Guvernului Republicii Moldova, Biroului pentru Reintegrare și Ministerului Apărării al Republicii Moldova. Autori: Gheorghe Bălan, Vitalie Ciobanu, Gheorghe Cojocaru. ...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.