
|
|
 |
#Exponatul Lunii
>>>

Artefactul reprezintă un topor de luptă prelucrat din rocă magmatică (diabaz), de culoare cenușiu-brună. Acesta a fost descoperit întâmplător în anul 1966, pe teritoriul satului Aluniș, raionul Rîșcani. Conform caracteristicilor sale morfologice artefactul poate fi atribuit culturii Catacombelor (sec. XXIX-XXII a. Chr). Toporul are corpul masiv, naviform alungit, cu umerii slab reliefați, muchia scurtă și îngustă, plană și circulară în secțiune transversală. Tăișul este ușor arcuit. Orificiul a fost perforat în zona lățimii maxime a obiectului. Acesta are formă circulară și diametrul de 2,2, cm. Suprafața artefactului este minuțios șlefuită, foarte îngrijit lucrată și nu prezintă urme de lovire sau așchieri. Dimensiuni: lungime - 20,0 cm; lățime maximă - 8,4 cm; diametrul muchiei - 5,0 cm; lățimea lamei - 7,0 cm. Greutatea - 2,3 kg. Topoarele de luptă din piatră sunt caracteristice comunităților culturii Catacombelor și sunt descoperite de cele mai multe ori ca inventar funerar, depuse în morminte. Prezența topoarelor în complexele funerare, atribuie acestora o funcționalitate complexă: arme - simboluri sociale - obiecte de cult. Topoarele erau utilizate inițial ca arme, devenind simbol social pentru proprietar, ulterior căpătând și caracter votiv în rezultatul depunerii lor în morminte, pentru a servi defunctului și după moartea sa. Despre funcția de simbol social a topoarelor de luptă din piatră ne vorbesc rocile de înaltă calitate utilizate la prelucrarea lor, dar și modul de executare deosebit de îngrijit. În cazul toporului de la Aluniș în favoarea acestei ipoteze vin și dimensiunile mari ale acestuia, care îl deosebesc de alte exemplare. Descoperirea topoarelor de luptă din piatră în afara unui complex funerar, poate însemna o depunere cu caracter votiv al acestuia. Este greu de imaginat că aceste piese deosebit de îngrijit lucrate, din roci de înaltă calitate aduse de la distanțe mari, puteau fi abandonate sau pierdute întâmplător. Mult mai probabil, acestea erau depuse în scopuri magico-religioase, caz posibil și pentru toporul de piatră descoperit la Aluniș.
Tur Virtual
Axa Cronologică
Epoca eneoliticului
(sfârșitul mileniului V a.Chr - începutul mileniului III a.Chr)
Colecțiile arheologice din această epocă sunt cele mai reprezentative. Prin nivelul de dezvoltare a culturii materiale și spirituale, în această epocă se evidențiază diverse comunități de agricultori și păstori nomazi. Purtătorii culturii Cucuteni-Tripolie au existat circa 1500 de ani (sfârșitul mileniului V-începutul mileniului III a.Chr ) pe un teritoriu vast de la Carpați și până la Nipru. Pe teritoriul Republicii Moldova sunt cunoscute peste 600 de așezări de agricultori, din care unele au fost cercetate arheologic – Florești, Rogojeni, Ruseștii Noi, Rădulenii Vechi, Petreni, Vărvăreuca, Brînzeni ș.a. Este epoca când pentru prima dată sunt confecționate piese din metal (cupru). Predomină uneltele executate din os și piatră. Colecția ceramică este remarcabilă prin varietatea de vase decorate în tehnică incizată sau pictată în cele mai diverse stiluri ornamentale. Compozițiile ornamentale conțin scene cosmologice, simboluri astrale, reprezentări de animale fantastice, zeități antropomorfe. Viața spirituală a comunităților este reprezentată de o impresionantă colecție de figurine zoo- și antropomorfe. Concomitent, în zona de sud a spațiului pruto-nistrean, a existat cultura Bolgrad-Aldeni reprezentată de o cultură materială impresionantă. În istoria comunităților eneolitice un rol important l-au avut și triburile de păstori din stepele nord-pontice, reprezentate aici prin monumente arheologice de tip Suvorovo-Novodanilovca și Cernavoda. Etapele de tranziție de la eneolitic la epoca bronzului în spațiul pruto-nistrean sunt reprezentate de culturi arheologice ca – Brînzeni, Gordinești, Usatovo - care au îmbinat armonios elemente ale civilizației cucuteniene și aspecte caracteristice culturilor de păstori nord-pontici, identificați cu indoeuropenii arhaici.
1. Vas, cultura Bolgrad-Aldeni |
|
|
|
|
2. Vas, cultura Bolgrad-Aldeni |
|
|
|
|
3. Statuetă feminină de tip „oranta”, cultura Bolgrad-Aldeni |
|
|
|
|
4. Amforă pictată cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
5. Cap de figurină antropomorfă, reprezentând o zeitate feminină adormită, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
6. Mâner antropomorf de capac, reprezentând o zeitate masculină, perioada timpurie sau mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
7. Figurină feminină pe „tron” zoomorf, perioada timpurie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
8. Figurină feminină, perioada timpurie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
9. „Fructieră” cu picior-suport cu capac, cu decorul incizat și excizat, perioada timpurie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
10. „Fructieră” cu picior-suport, cu decorul incizat și excizat, perioada timpurie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
11. „Fructieră” pictată cu picior-suport, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
12. Amforă antropomorfă pictată, cu capac, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
13. Amforă pictată cu reprezentarea Marii-Zeițe – Posesoare de animale, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
14. Figurină feminină, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
15. Strachină cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
16. Vas „piriform” pictat, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
17. Vas pictat, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
18. Figurine feminine, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
19. Figurină feminină, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
20. Amforă pictată, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
21. Piese din cupru, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
22. Străchini și castroane pictate, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
23. Vase pictate, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
24. Vas–binoclu, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
25. Figurină de taur, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
26. Vase pictate: amforă antropomorfă cu capac, reprezentând o zeitate feminină și strachină, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
27. Vas-binoclu, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
28. Fragment din decorul unui vas pictat cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
29. Fragment din decorul unui vas pictat, cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie (C-I) a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
30. Fragment din decorul unui vas pictat cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
31. Fragment din decorul unui vas pictat cu scenă de dans ritual, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
32. Topor de aramă, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
33. Pumnale de os, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
|
 |
|

|
|
#Exponatul Lunii
Artefactul reprezintă un topor de luptă prelucrat din rocă magmatică (diabaz), de culoare cenușiu-brună. Acesta a fost descoperit întâmplător în anul 1966, pe teritoriul satului Aluniș, raionul Rîșcani. Conform caracteristicilor sale morfologice artefactul poate fi atribuit culturii Catacombelor (sec. XXIX-XXII a. Chr)...
Citeşte mai multe >>
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2025 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC
|
| |