|
|
|
#Exponatul Lunii
>>>
În lumea ebluisantă a pietrelor prețioase și a metalelor nobile există unii bijutieri care s-au detașat evident, reușind, prin arta lor, să armonizeze perfect eleganța discretă cu rafinamentul absolut, geniul cu designul, sofisticarea cu splendoarea eternă și inubliabilă. Numele Fabergè - emblemă a originalității creațiilor unei Case devenite celebre - a scris istorie în lumea bijuteriilor și a artelor decorative. Talentul de-a reuni bijuteria, designul artistic și utilitatea în objets de lux și objets de fantesie a suscitat mereu o veritabilă fascinație. Confecționate din aur, argint, email și pietre prețioase, piesele realizate în atelierele Fabergé sunt dovada unei virtuozități ieșite din comun, distingându-se prin grija pentru detalii și perfecta asociere a materialelor. Chiar și piesele inspirate din vocabularul stilurilor anterioare poartă marca unei inconfundabile originalități. Muzeul Național de Istorie a Moldovei tezaurizează un spectaculos căuș, realizat în atelierele Casei Fabergé, la începutul secolului al XX-lea. Căușul Fabergé reprezintă un melanj curios între „stilul rus" și stilul „modern". Este realizat din argint masiv, cu cupa circulară, aurită pe interior. Toarta supraînălțată, stilizată (tip cârlig), decorată cu motive vegetale, inele triple și perle de argint. Buza este împodobită cu un brâu lat, alcătuit din medalioane dreptunghiulare, ornamentate cu bucle spiralate și solzi stilizați, dispuse alternativ. Recipientul este susținut de patru piciorușe semisferice. În registrul central, sunt gravate inscripțiile: Eugenie von Platonow/St.Petersburg și ТОРГОВЫЙ ДОМЪ „АЛЕКСАНДРЪ"/1863/15/10/1913. În urma cercetărilor presupunem că acest căuș a fost realizat la comanda negustorului de ghilda întâi, Alexander Trauberg, proprietarul Casei de Comerț „АЛЕКСАНДРЪ", de pe Bulevardul Nevsky 11, Sankt-Petersburg, cu ocazia aniversării a 50 de ani de la fondarea firmei sale. Însemnele de marcaj, poansonate pe exteriorul bazei: sigla K. ФАБЕРЖЕ, surmontată de stema Imperiului Rus, un profil feminin, văzut din dreapta, cu kokoshnik, în chenar oval, însoțită de litera majusculă Δ ( delta) din alfabetul grecesc și titlul argintului 88, certifică realizarea piesei de filiala moscovită a Casei Fabergé. Creațiile cu șarm hipnotic realizate de Casa Fabergé au devenit idealul estetic al unei epoci, simboluri ale exuberanței și rafinamentului, create de un bijutier al regilor și un rege al bijuteriilor.
Tur Virtual
Axa Cronologică
Epoca eneoliticului
(sfârșitul mileniului V a.Chr - începutul mileniului III a.Chr)
Colecțiile arheologice din această epocă sunt cele mai reprezentative. Prin nivelul de dezvoltare a culturii materiale și spirituale, în această epocă se evidențiază diverse comunități de agricultori și păstori nomazi. Purtătorii culturii Cucuteni-Tripolie au existat circa 1500 de ani (sfârșitul mileniului V-începutul mileniului III a.Chr ) pe un teritoriu vast de la Carpați și până la Nipru. Pe teritoriul Republicii Moldova sunt cunoscute peste 600 de așezări de agricultori, din care unele au fost cercetate arheologic – Florești, Rogojeni, Ruseștii Noi, Rădulenii Vechi, Petreni, Vărvăreuca, Brînzeni ș.a. Este epoca când pentru prima dată sunt confecționate piese din metal (cupru). Predomină uneltele executate din os și piatră. Colecția ceramică este remarcabilă prin varietatea de vase decorate în tehnică incizată sau pictată în cele mai diverse stiluri ornamentale. Compozițiile ornamentale conțin scene cosmologice, simboluri astrale, reprezentări de animale fantastice, zeități antropomorfe. Viața spirituală a comunităților este reprezentată de o impresionantă colecție de figurine zoo- și antropomorfe. Concomitent, în zona de sud a spațiului pruto-nistrean, a existat cultura Bolgrad-Aldeni reprezentată de o cultură materială impresionantă. În istoria comunităților eneolitice un rol important l-au avut și triburile de păstori din stepele nord-pontice, reprezentate aici prin monumente arheologice de tip Suvorovo-Novodanilovca și Cernavoda. Etapele de tranziție de la eneolitic la epoca bronzului în spațiul pruto-nistrean sunt reprezentate de culturi arheologice ca – Brînzeni, Gordinești, Usatovo - care au îmbinat armonios elemente ale civilizației cucuteniene și aspecte caracteristice culturilor de păstori nord-pontici, identificați cu indoeuropenii arhaici.
1. Vas, cultura Bolgrad-Aldeni |
|
|
|
|
2. Vas, cultura Bolgrad-Aldeni |
|
|
|
|
3. Statuetă feminină de tip „oranta”, cultura Bolgrad-Aldeni |
|
|
|
|
4. Amforă pictată cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
5. Cap de figurină antropomorfă, reprezentând o zeitate feminină adormită, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
6. Mâner antropomorf de capac, reprezentând o zeitate masculină, perioada timpurie sau mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
7. Figurină feminină pe „tron” zoomorf, perioada timpurie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
8. Figurină feminină, perioada timpurie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
9. „Fructieră” cu picior-suport cu capac, cu decorul incizat și excizat, perioada timpurie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
10. „Fructieră” cu picior-suport, cu decorul incizat și excizat, perioada timpurie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
11. „Fructieră” pictată cu picior-suport, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
12. Amforă antropomorfă pictată, cu capac, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
13. Amforă pictată cu reprezentarea Marii-Zeițe – Posesoare de animale, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
14. Figurină feminină, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
15. Strachină cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
16. Vas „piriform” pictat, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
17. Vas pictat, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
18. Figurine feminine, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
19. Figurină feminină, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
20. Amforă pictată, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
21. Piese din cupru, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
22. Străchini și castroane pictate, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
23. Vase pictate, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
24. Vas–binoclu, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
25. Figurină de taur, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
26. Vase pictate: amforă antropomorfă cu capac, reprezentând o zeitate feminină și strachină, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
27. Vas-binoclu, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
28. Fragment din decorul unui vas pictat cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
29. Fragment din decorul unui vas pictat, cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie (C-I) a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
30. Fragment din decorul unui vas pictat cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
31. Fragment din decorul unui vas pictat cu scenă de dans ritual, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
32. Topor de aramă, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
33. Pumnale de os, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#Exponatul Lunii
În lumea ebluisantă a pietrelor prețioase și a metalelor nobile există unii bijutieri care s-au detașat evident, reușind, prin arta lor, să armonizeze perfect eleganța discretă cu rafinamentul absolut, geniul cu designul, sofisticarea cu splendoarea eternă și inubliabilă...
Citeşte mai multe >>
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2024 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC
|
| |