Porcelain is a material that has sparked great interest throughout history, and its production has been a true challenge. Also known as "white gold," porcelain is a white, translucent ceramic material obtained by firing a paste of kaolin, quartz, and feldspar, along with other additives, at high temperatures. It was first discovered and used in China. The first Chinese porcelain objects arrived in Europe in the 13th century, but a broader spread of Chinese porcelain on the European continent is recorded in the 17th century. The technology for producing porcelain was kept a secret by the Chinese for a very long time.
The first hard-paste porcelain manufactory in Europe, located in the city of Meissen, was established in 1710 due to discoveries in porcelain production made by Saxon mathematician and physicist Ehrenfried Walter von Tschirnhaus (1661-1708), which were put into practice by the royal court alchemist Johann Friedrich Böttger (1682-1718). He invented the glaze and achieved the complete fusion of the shard and the glaze. The Meissen factory, still operational today, has created and continues to create a vast range of porcelain products. Crafted by the finest artists, sculptors, and engravers, who use unique hand-painted colors and exclusive designs, Meissen products are of exceptional quality and elegance, enjoying worldwide fame.
The tea set, partially consisting of seven pieces (teapot, milk jug, sugar bowl, and two cups with saucers), displayed in this showcase, is a product of the famous Meissen factory in the Kingdom of Saxony, Germany. It was crafted in the first half of the 19th century from high-quality porcelain. The exhibit became part of the collection of the National Museum of History of Moldova through a transfer from the "G. Cotovschi" Memorial House in Hâncești, which was closed in 1989-1990.
The decoration of these pieces is remarkable, featuring hand-painted "German flowers," one of the well-known styles of floral and plant decoration practiced by Meissen craftsmen since the 18th century. They were influenced by Chinese porcelain, which was often adorned with images of flowers and fruits. A distinctive feature of this decorative style was the "scattered flowers" arrangement, where floral elements were placed as individual blossoms or bouquets across the surface of porcelain objects.
The marking on the underside of the pieces consists of two crossed swords, elements borrowed from the coat of arms of the Kingdom of Saxony, applied by hand with cobalt paint under the glaze. With slight variations in the representation of the swords, this mark has been used since 1722 and continues to the present day. The mark on this tea set is characterized by prominent dots on the crossed swords, a feature used at the Meissen factory between 1815 and 1860.
The polychrome floral painting, gilding, and the application of a rosebud on the lids of the teapot and sugar bowl lend a sublime delicacy to these pieces, making them rare and exquisite.
Sergiu Covalenco, Tețcani X - stațiune musteriană în zona Prutului de Mijloc
Sergiu Bodean, Așezări eneolitice de lângă satele Chetroșica Veche și Climăuții de Jos
Alexandru Levinschi, Circuitul monetar la geții din silvostepa Moldovei
Natalia Mateevici, Amfore de Preparethos și de tip Murighiol în spațiul bugo-carpatic în sec. IV a. Chr.
Vlad Vornic, Nicolae Telnov, Valeriu Bubulici, Noi descoperiri arheologice în așezarea dacilor liberi de la Pruteni
Ecaterina Abâzova, Tatiana Reaboi, Svetlana Reabțeva, Piese din metale neferoase de la Orheiul Vechi
Anatolie David, Ursul de peșteră (Spelaearctos spelaeus Rosenmuller et Heinroth, 1794) în Paleoliticul din Republica Moldova
Anatolie David, Viorica Pascaru, Semnificația micromamiferelor la reconstituirea condițiilor paleogeografice în Paleoliticul din nordul Moldovei
Ion Chirtoagă, Modificările drumurilor de comerț internațional din Bazinul Pontic și evoluția localității Cern
Lilia Zabolotnaia, Relațiile moldo-polone în prima jumătate a sec. XV-lea. Epoca lui Alexandru cel Bun și a urmașilor săi
Andrei Eșanu, Valentina Eșanu, Tata lui Ştefan cel Mare - Bogdan al ll-lea
Minai Onilă, Lupta de la Lipnic
Ana Boldureanu, Contribuții cu privire la circulația asprilor otomani în Moldova în secolul al XVI-lea
Nicolae Răileanu, Contribuții privind consecințele campaniei și păcii de la Prut
Valentin Tomuleț, Dosarele familiilor nobiliare din Basarabia din sec. al XlX-lea - sursă importantă în studierea luptei boierimii basarabene pentru confirmarea titlurilor nobiliare (în baza dosarului familiei Tomuleț)
Valentin Tomuleț, Unele aspecte privind prestațiile extraordinare impuse populației
Natalia Timohin, Basarabiei în timpul războiului ruso-turc din anii 1828-1829 și războiul din Crimeea (1853-1856)
Maria Danilov Problemele misionare în Basarabia sec. al XIX-lea
Valentina Chirtoagă, Învățământul secundar în coloniile germane din Basarabia
Victor Gaiciuc, Uniforma militară: evoluție în timp
Elena Postică, Calvarul unei familii de "dușmani ai poporului"
Vera Stăvilă, Valori promovate de dramaturgi basarabeni pe scena Naționalului din Chișinău (deceniile Vll-iX ale sec. XX)
Mariana Ţăranu, Politica partidului și statului sovietic în domeniul intelectualității în primele decenii ale Puterii Sovietice
II. MUZEOGRAFIE Şl MUZEOLOGIE
Olga Pulbere, Colecțiile fondurilor arheologice ale MNIM
Ana Grițco, Dialog cu timpul (pe marginea expoziției O istorie ilustrată a Basarabiei)
Eugenia Borodac, Tamara Stamatova, Piese de coifură în colecția MNIM
Igor Cereteu, Consemnări marginale de pe cărți vechi bisericești (din colecția MNIM)
Nadejda Boțea, Mariana Bălan, Mostre de mobilă ale firmei Thonet, sec. XIX - începutul sec. XX
Liubovi Malahov, "Дворянские Выборы" - o carte rară în fondurile muzeului
Silvia Şărănuță, Muzeul Colegiului național de viticultură și vinificație din Chișinău
Ecaterina Bondarenco Restaurarea unui veșmânt ecleziastic din sec. al XIX-lea
Nicolae Răileanu, Mariana BălanIstoria fondării și principiile de organizare a Muzeului Memorial al Holocaustului din Washington
Lucia Marinescu-Tonu, Institutul de cercetări ecomuzeale Tulcea (precursorul ecomuzeologiei)
Natalia Chișcă, Expoziția - mijloc de valorificare a obiectelor de artă religioasă
Elena Ploșnița, Expoziția în epoca modernă. Evoluție și impact
III. ETNOGRAFIE
Alexandru Furtună, Unele considerații privind antropomorfizarea pământului la români
A. Hâncu-Tentiuc, Credințe și obiceiuri legate de primele roade
IV. PERSONALITĂŢI
Dinu Poștarenco, Un istoric basarabean: Nicolae Lașcov
Liubovi Reprințeva, Ani dificili în viața academicianului V. Rabin
V. VIAŢA ŞTIINŢIFICĂ
Aurelia Cornețchi, Muzeul Național de Istorie a Moldovei în anul 2003
Ludmila Velixar, Muzeul din or. Cahul la cea de-a 45 aniversare
Aurelia Cornețchi, Expoziția "Biserica catolică din Republica Moldova. Istorie. Spiritualitate. Artă"
Ludmila Năstase, Expoziția "A. V. Şciusev. Dăruire fidelă arhitecturii"
Olga Şcipachina, Expoziție jubiliară la muzeu (75 de ani de ia nașterea academicienilor Vsevolod și Sveatoslav Moscalenco)
VI. RECENZII
Ion Tentiuc, Nicolae Chetraru, Nicolae Răileanu. Ion Casian Suruceanîn arheologia și muzeologia basarabeană, Chișinău, Tyragetia, 2001, 256 p., ISBN 9975-9667-1-3
Anatolie David, Nicolae Răileanu. "Rara Avis" Tyragetia, Chișinău 2003. 300 p. O carte despre un celebru savant și renumit muzeograf
Porcelain is a material that has sparked great interest throughout history, and its production has been a true challenge. Also known as "white gold," porcelain is a white, translucent ceramic material obtained by firing a paste of kaolin, quartz, and feldspar, along with other additives, at high temperatures...
The National Museum of History of Moldova takes place among the most significant museum institutions of the Republic of Moldova, in terms of both its collection and scientific reputation.
The National Museum of History of Moldova takes place among the most significant museum institutions of the Republic of Moldova, in terms of both its collection and scientific reputation.
The National Museum of History of Moldova takes place among the most significant museum institutions of the Republic of Moldova, in terms of both its collection and scientific reputation.